"Tre veteraner hyllar Ellington"
En närmast perfekt konstellation
Min eloge till Git Skiöld som förutom att ha en avspänd och naturlig relation till publiken också besitter en fingertoppskänsla när det gäller valet av medmusikanter. Vid detta uppdrag av "Duke Ellington Society of Sweden" (DESS) valde hon en i mitt förmenande närmast perfekt konstellation. Kvällens omväxlande program hade förstås mest musik förknippad med Duke, men också I Want To Be Happy och Lady Be Good som revs av med det goda handlag som kännetecknade hela föreställningen.
Två mycket mogna och erfarna herrar
I de rena instrumentalnumren som Take The A-Train (Strayhorn), Cottontail (Duke) och Things Aint What They Used To Be (Mercer Ellington) blev det något av en härlig jamstämning där alla killarna fick ta för sig, och i de två featurenumren för blåsarna It Don't Mean A Thing (Hacke) och Sophisticated Lady (Weine) kom två mycket mogna och erfarna herrar till tals. Hacke med sin varma mättade ton och bländande teknik och Weine, som jag inte kan minnas har musicerat bättre.
Stundom i världsklass
Vid flygeln härskade Daniel Tilling med ett svängigt, infallsrikt och stundom bländande spel i världsklass. Per Nilssons basspel bar fram distinkt och klart. Han verkade ju hela tiden ha så förbaskat roligt när han kommer på annorlunda basgångar och ibland festliga "citat". Daniel Fredrikssons trumspel är alltid en glädje att höra. Han överröstar aldrig, men han ger ett stöd och ibland en intelligent "kommentar" bakom solisten.
En sångerska av kvalitet
Git sjöng såväl ballader som Solitude och I Got It Bad And That Aint Good som up-temponummer som I Let A Song Go Out Of My Heart, I'm Beginning To See The Light och Don't Get Around Much Anymore har en varm mogen röst med mycket känsla, fin frasering och bra textning som det anstår en sångerska av kvalitet.
Nalle Nilson • OJ • Nr 6 - 2006

"You hit the spot" - Soundville CD-2
Rakt och svängigt
Sångerskan Git Skiöld kom med en trivsam CD för tre år sedan, nu är det dags för en ny med en god swinggrupp som har Krister Andersson, tenor, och Karl Olandersson, trumpet, som de mest framträdande. Begåvade pianisten Daniel Tilling har gjort småtrixiga arrangemang. Hon väljer också material med stor känsla, sällan hörda sånger som "From this moment on" och "Cabin in the sky", båda med utmärkta solon av Andersson och Olandersson. Mycket ur den amerikanska sångboken av Cole Porter, Gershwin och Ellington. Rakt och svängigt som en jazzdam i sina bästa år. Till hösten blir det jazzklubbsturné med Git och hennes grupp
Sven Malm • Svenska Dagbladet • 1/6 - 2005
The Duke himself skulle njuta
... albumet heter "You hit the spot" efter titelmelodin, och bjuder på en rad välkända jazzstandards plus två låtar av Git själv, som definitivt platsar mycket bra i sällskapet. I princip samma stuk som på förra albumet för två år sen, "Precious time", fast ännu bättre. Det är bara att konstatera att en gammal fin konjak inte är det enda som blir bättre med åren. Git har inte bara stora röstresurser, utan också en underbar känsla för det hon sjunger. Är säker på att "The Duke" himself skulle njuta i tre minuter och 53 sekunder, om någon av de himmelska änglarna spelade upp för honom hennes version av hans klassiker "Solitude", och sen kräva att få höra också de andra spåren. Lägg till nämnda egenskaper också en textning, som gör att inte en stavelse går förlorad. Sammantaget så är det här vokaljazz på hög internationell nivå. En eloge också till medverkande musiker, som - ingen nämnd och ingen glömd - verksamt bidrar till det fina resultatet och ger Git precis den rätta inramningen. Själv gick jag efter första lyssningen spontant ut på min balkong och bugade i riktning mot Gits bostad i Tyresö, några kilometer söderut.
Kåbe Lidén • Smålänningen m.fl. Tidning • 9/6 - 2005
Melodierna är mycket väl valda
Git Skiöld kommer med en mycket trevlig CD på skivbolaget Soundville CD-2. Denna CD är inspelad mellan december 2004 - mars 2005. Melodierna är mycket väl valda och hennes medmusikanter av allra bästa klass. Daniel Tilling är ju en ytterst fin pianist. Här har han arrangerat musiken, men har också ett par utsökta soloinlägg. Att blåsarna Krister Andersson, tenorsax och Karl Olandersson, trumpet också hör hemma i högsta divisionen ger dom flera prov på. Som t.ex. i Cole Porters "From this moment on". Git Skiöld har bidragit med två egna alster. En är "You got me burning", en trevlig sak, och här har Claes Askelöf ett bra gitarrsolo. Ellingtons "Solitude" är mycket trevligt arrangerad. Endast vokal, piano, trumpet. En inte så ofta hörd melodi av Gershwins alster är balladen "Isn't it a pity?" som får ett elegant framförande. Ja, "Isn't it a pity" att musik av denna klass, vokalt och instrumentalt har så lite utrymme i dagens musikutbud?
Bibben Fagerström • Borås Tidning • 15/6 - 2005
Genombrott
Git har en fyllig och skön röst. Hon sjunger väl och är rytmiskt mycket vital. Dessutom är hon både okonstlad och obesvärad och har den mognad och erfarenhet som gör, att hon kan framföra sina texter med den trovärdighet man saknar hos så många av hennes yngre kolleger. Den repertoar Git har valt att framföra på "You hit the spot" är, precis som på hennes förra cd, till största delen hämtad ur den outtömliga amerikanska sångboken. Undantagen är ett par egna, högst begåvade skapelser, av vilka "Back where I belong" är värd att höras ofta. För utmärkt uppbackning svarar pianisten Daniel Tillings trio (Daniel har också skrivit samtliga arrangemang) samt trumpetaren Karl Olandersson, tenorsaxofonisten Krister Andersson och gitarristen Claes Askelöf. Idel ädel jazzadel alltså.
Jan Olsson • Skånska Dagbladet • 24/6 - 2005
Hon sjunger både engagerat och med god stilkänsla
Git Skiöld hör till våra mera erfarna jazzsångerskor, men tyvärr hör man henne inte så ofta numera. Det är synd, för hon sjunger både engagerat och med god stilkänsla. Ett par av melodierna på den här skivan har hon komponerat själv, bl.a. den vackra "Back where I belong". I övrigt har hon med god smak valt sånger ur The Great American Song Book. Så värst ofta förekommer annars inte låtar som Viktor Youngs "My foolish heart" eller Kurt Weills "Lost in the stars". Flera svenska toppmusiker kompar Git på den här plattan, bland andra den flyhänte tenorsaxofonisten Krister Andersson, den smarte pianoliraren Daniel Tilling men främst svensk jazz senaste fynd, den utomordentligt talangfulle trumpetaren Karl Olandersson, som hörs allt oftare i olika sammanhang. Olandersson spelar som vanligt både fantasifullt och tekniskt briljant. Jag hör honom alltid med stor glädje. (Soundville)
Stig Jonasson • Smålandsposten • 29/6 - 2005
Livskraftiga sångpärlor
Git Skiöld hör till de artister som förvaltar arvet. För tre år sedan kom hon med den utmärkta skivan "Precious time", på den nyutkomna "You hit the spot" fortsätter hon att inventera de odödliga standardlåtarna. Sångerna är valda med omsorg. De framförs rakt och direkt, utan utbroderande fjoll. Daniel Tilling som har arrangerat musiken, visar att han är en av våra främsta unga jazzpianister, trumpetaren Karl Olandersson, som tidigare i år imponerade i storbandet Blue house jazz orchestra på Konserthuset i Stockholm, gör det igen. Här hörs också gitarristen Claes Askelöf med väl avvägda solon, och Krister Andersson med excellenta saxofoninpass. Kampen för de odödliga sångerna går vidare!
Jörgen Östberg • OJ • 4/7 - 2005

"Precious time"
Git has worked with names familiar to jazz lovers on both sides of the Atlantic, including Bengt Hallberg, Rolf Ericsson, Egil Johansen, Red Mitchel, Joe Newman and Wild Bill Davisson.
Git came ashore in 1984 to join a mainstream jazz group, their association lasted seven years, produced two fine recordings and a musical alliance with the pianist, Bosse Skuba, that continues to the present day. This is Git´s first recording in 12 years, but it´s been worth the wait.
Now, finally, I have the opportunity to choose the musicians and the material that I want! And of course I asked my old friend Bosse Skuba to serve as arranger and pianist, we support each other well, and it is relaxing to work with someone you´ve known for so long. The other musicians were handpicked from among the country´s best players.
The CD "Precious time" was very well received and here are just some good pieces.
By Git Skiöld


She sings with a low-voiced authority that makes you listen. Git Skiöld gives expression to her songs on this record with a mature sensitiveness of hearing that's really convincing. Her musicians are entirely brilliant as well
Jorgen Ostberg • Orchestra Journal • October 2002

Git Skiölds dark voice has a completely personel sound, which is bound to make an impression, and fascinate her listeners, - but that's not all, she's got a pronounced taste of swing in her music and understunds the art of using her voice as an instrument! It is impossible to bring out one song before the other, so I suggest the reader himself to listen and enjoy this CD. Excellent Jazz!
Fleming Lehrman • Jazz-stage magazine • December 2002

This is music-making of a very high order. And like all the best Jazz-European, American, East and West- it transcends national origins, genders and time itself. The disc is lovely; I found more in it with repeated listening!
Ken Borgers • California Institute for the Preservation of Jazz
 
All rights reserved  •  Copyright © 2011-2017 Git Skiöld  •  Telefon: 0733 - 16 25 26
Website design and production is Copyright © 2011-2017 Indecta